EYE-D’s nieuws: Roy van Doornik

EYE-D’s nieuws: Roy van Doornik

Het zonnetje laat zich van haar beste kant zien: tijd voor een nieuwe bril. De unieke opticien EYE-D op de Prinsestraat 69 is open, ook tijdens het corona-tijdperk. Met haar bijzondere collectie van moderne en bekende monturen is deze brillenzaak meer dan 30 jaar een bekend beeld in Den Haag.

Roy van Doornik is nieuwe eigenaar EYE-D

Sinds Januari 2021 is Eye-D in handen van Roy van Doornik. Na bijna 32 jaar heeft Ben van der Vegte de zaak overgedragen aan zijn opvolger. Roy zal de zaak niet omgooien, maar zal juist op zoek gaan naar aanvullende exclusieve brillen. Deze unieke zaak, waarvan van etalage een van de opvallendste in Nederland, die om de zoveel tijd een onverwachte en grappige uitstraling afroept voor de exclusieve verzameling aan brillen, monturen van bekende Nederlandse en buitenlandse merken.

In de ruime winkel word je één op éen ontvangen de design tafel met bijpassende stoelen, waarachter een enorme kluis die uit een stuk malachiet lijkt te zijn gehouwen, waarachter de uitkijk op het hofje waar in het grint een prachtige iets groter dan doorgaans bonsai gevormd sparretjes staat te pronken. Daar staat ook een klein schuurtje, dat als atelier zal dienen voor de nieuwe brillenontwerper Ben. Hij verwacht zijn eigen collectie brillen binnen twee jaar te kunnen presenteren, gevormd door de beste van de brillenambacht in Morez in de Franse Jura.

Wereldwijde collectie items

EYE-D trekt uit verschillende brillenlades van de wereld: Uit het Franse Toulouse Anne & Valentin met de grafische designs. En ook binnenkort Very French Gangsters die ook voor kinderenmonturen maakt. Het Berlijnse merk Haffmans & Neumeister heeft zeer verfijnde metalen modellen. De Engelse mode icoon Paul Smith heeft zijn collectie brillen. En Garret Leight maakte voor de filmindustrie behoorlijk wat modellen, maar is ook bekend om zijn doorzichtige monturen. Wearannu maakt monturen die licht zijn en op het eerste gezicht niet direct opvallen, maar zeker een bijzondere vorm hebben. Uit de Westcoast US komt l.a. Eyeworks die in 1970 met provocerend blik op de markt kwam: veel gedurfde en vernieuwde materialen en vormen die veel aftrek vinden en een statement maken. De Nederlandse Dick Moby is gecreëerd door surfers die bedachten bio-afbreekbare brillen te maken van recyclede materialen.

Moscot komt uit New York en bestaat al 106 jaar, werkt met de 5e generatie aan de handgemaakte monturen en brillenglazen. De brillenverkoper ging met handkar de straat op, en dat is nog steeds het logo dat in de bril terug te vinden is. Een van eerste vervaardigde, en sinds 1935 niet meer gewijzigd model, valt onder de “Original” collectie: het is de wat zwaardere iconisch LEMTOSH dat onder andere Johnny Depps lievelingsbril is.

Een getraind oog begint als kind

Een bril is een eerste behoefte. Het blijkt dat de laatste jaren de kinderen veel eerder bijziend worden. De oorzaak is de verminderde afwisseling van afstand, door het vele gebruik van smartphone telefoon, tablets, waardoor het oog niet voldoende training krijgt. Daar is heel veel om te doen. Het trainen van het oog voor een jong kind door regelmatig op grotere afstand te moeten focussen is erg belangrijk.

De geschiedenis van de bril

Het woord bril komt van het mineraal “beril”. Het verhaal gaat dat koning Nero (1e na Chr) een smaragd, dat ook een soort beril is, gebruikte om naar de gladiatoren te kijken. Men vermoedt dat hij bijziend was. Ook is bekend dat de Noormannen de beril gebruikte om in de mist de zon te vinden omdat het het licht breekt. Op schrift is pas melding vanaf de 12e eeuw van het slijpen van beril tot brillenglazen. In 1796 is het Pierre-Hyacinthe Caseaux, een spijkermaker, die door een spijker te trekken en draaien om er “besicles” van te maken: het eerste montuurmodel die metaal als basis heeft. Sindsdien is in Morez tot wereldwijd referentie op het gebied van brildesign en vervaardiging. De familie Mazzuchelli (I) is sinds 1849 een van de oudste huizen in Europa die monturen vervaardigd van synthetische materialen. Het handmatig maken van een bril neemt vaak 1 week in beslag. Moscot laat hun brillen in Italië maken. Maar de andere grote namen werken toch gauw met productie in China, om de kostprijzen te drukken.

Zoeken naar de collectie

Het zoeken naar de nieuwe collectie gaat voornamelijk in Europa op de beurzen van Parijs en Milaan, waar voetbalvelden vol aan brillen worden aangeboden. Het is zoeken naar mooie unieke en prachtige materialen. In Europa is het een heuse zoektocht om het nieuwe en bijzondere te vinden, zoals Dick Moby, die met gerecyclede materialen is begonnen. Zij bestaat 5 a 6 jaar, die zijn opgepakt door een Frans modehuis. Zij komen op festivals en worden zo steeds bekender, maar ze zijn er nog steeds niet. Het vergt veel tijd en recherche om op de recyclede materialen te kunnen blijven maken.

Het blijft een apart markt en in deze niche zijn het voornamelijk de kunstenaars, architecten, muzikanten die zich aangetrokken voelen. Het trekt voornamelijk de leeftijdsgroep tussen 30 en 65 jaar, die oog heeft voor kwaliteit en een bril kan zien als een soort van statement.

Meer informatie: www.eyedbrillen.nl