WIEZEWASJES: ONDERNEMEN MET EEN ANGSTSTOORNIS

WIEZEWASJES: ONDERNEMEN MET EEN ANGSTSTOORNIS

Op Blue Monday, 20 januari, start sieradenwinkel Wiezewasjes in het Hofkwartier een online ‘mental health awareness’-campagne over succesvol ondernemen met een angststoornis. Eigenaar Wieske Volker (29) is ervaringsdeskundige.

Niet naar buiten

De webshop Wiezewasjes, waarvan in de Papestraat een fysieke winkel zit, bestaat op 1 februari vier jaar. In die korte tijd is Wiezewasjes uitgegroeid tot een landelijk bekend bedrijf met vijftien medewerkers.

 En dat terwijl ondernemer Wieske Volker sinds haar 20ste kampt met een ernstige angststoornis, waardoor ze vaak niet buiten durft te komen en verschillende banen heeft moeten opzeggen.

Kantoortje

Toch stort ze zich begin 2016 op haar eigen webshop. “Heel januari heb ik me kapot gewerkt met het bouwen van de website en het maken van foto’s, gewoon op mijn oude mobieltje. Mijn hele studentenhuis stond vol met dozen, inpakspullen en andere rommel die ik dacht nodig te hebben. Dit werkte voor geen meter, dus ik heb direct besloten een kantoortje te huren. Daar kon ik alles kwijt en zo moest ik mezelf elke dag dwingen om toch even naar buiten te gaan.”

Personeel

Als Volker de webshop lanceert, stromen de bestellingen binnen en moet ze al snel op zoek naar personeel. “Ik moest het hele kantoor omgooien zodat er iemand bij kon komen. Alles had ineens structuur nodig en dat was behoorlijk lastig. Ik vond het moeilijk om mijn werkplek te delen door mijn paniek. Daardoor werkte ik veel vanuit huis terwijl degene die in dienst was op kantoor zat. Op die manier ging het een aantal maanden door met bijna maandelijks nieuw personeel en verkooprecords.”

Vanuit bed

Na het openen van de Haagse winkel in 2017 ging het een tijd minder goed met de webshop en winkel. “De verkopen vielen tegen en alles ging niet meer zo makkelijk als het eerste jaar. Toen had ik pas het idee dat ik echt aan het werk moest. Voorheen was bijna alles nieuw en leuk geweest, nu moest ik moeilijke beslissingen maken, vooruit plannen en keihard werken om te zorgen dat het bedrijf zou blijven bestaan. Mijn angsten werkten soms totaal niet mee waardoor ik weken thuis zat. Ik kwam er toen achter dat een groot bedrijf leiden vanuit bed niet altijd lukt,” aldus Volker.

Zelfde schuitje

Begin 2019 werd Wiezewasjes geheel omgetoverd: een vernieuwde winkel, website en huisstijl. Ondanks de voortdurende groei, zijn de angsten en paniekaanvallen van Volker er nog steeds. Omdat ze vindt dat er te weinig gesproken wordt over ondernemen met een angststoornis, doet Volker met deze speciale online campagne en het daarbij horende Instagram-account haar verhaal. “Ik vind het belangrijk om mensen die in hetzelfde schuitje zitten hoop te geven op een betere toekomst. Ik wil laten zien dat je met een dergelijke stoornis ook iets kan bereiken!”

Het volledige verhaal van Wieske Volker is vanaf maandag 20 januari tot en met zaterdag 1 februari 2020 te volgen via het officiële Instagram- en Facebookaccount (@wiezewasjes) en haar persoonlijke account (@wieskevolker).

Op de hoogte blijven van alles wat er in de buurt gebeurt? Volg Hofkwartier Den Haag dan op Facebook of Instagram voor alle updates.